نمایش: (11248)

فهرست واژگان کاربردی انواع اجاق گاز

اجاق گاز چیست ؟

اجاق گاز وسیله‌ای برای آشپزیاست که از گازقابل اشتعالی مانند گاز طبیعی، پروپانیا بوتانبه عنوان سوختاستفاده می‌کند. با آن که استفاده از اجاق گاز قدمت زیادی ندارد، ولی امروزه اجاق گاز یکی از ضروری‌ترین وسایل منازل ایرانیاست و زندگی بدون آن، به ویژه در شهرهای بزرگ با دشواری همراه است. اجاق گاز هم چنین یکی از رئوس اصلی مثلث کاردر آشپزخانهرا تشکیل می‌دهد.  اجاق‌های گازها از اوایل سده نوزدهم میلادی تولید شدند و پس از مدتی به تولید صنعتی و انبوه رسیدند .

کارکرد اجاق گاز :

گاز توسط شلنگبه اجاق متصل می‌شود. این گاز ابتدا به چند راهه می‌رسد که شیرها بر روی آن نصب شده‌اند. در صورت بازبودن شیر، گاز پس از عبور از شیر به نازلرسیده و به داخل لوله‌های رابط تزریق می‌شود. از آنجا که نازل اندکی با لوله رابط فاصله دارد، هوانیز همراه با گاز به داخل لوله‌های رابط کشیده می‌شود. مخلوط هوا و گاز در مشعل و در مجاورت شعله پیلوت، محترق می‌شوند.

اجاق‌ گازها ، دردسرهای ناشی از ساعت‌ها آشپزی در مقابل آتشو دوددر روش‌های قدیمی‌تر را کم نموده‌اند.  با این وجود، برخی محققان بر این اعتقادند که آشپزی با اجاق گاز، بخارات و سموم سرطان‌زای بیشتری را تولید می‌کند و خطر ابتلا به برخی از انواع سرطانرا افزایش می‌دهد .

پژوهشگران نروژی دریافتند آشپزی کردن بر روی اجاق‌های گازی، بخارات و سموم سرطان زای بیشتری را تولید می کند و خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را افزایش می دهد  .پژوهشگران با کباب کردن گوشت بر روی اجاقهای گازی و برقی متوجه شدند که سموم و بخارات سمی تشکیل شده در زمان طبخ غذای بر روی اجاقهای گازی بیشتر است 

همچنین بر اساس نتایج بدست آمده از تحقیقات به عمل آمده در این خصوص که به صورت آنلاین در « بهداشت محیطی و شغلی» به چاپ رسید، مشخص شد که به همین دلیل خطر ابتلا به سرطان بالاخص در آشپزها و سرآشپزهای حرفه ای نسبت به کسانی که در منزل آشپزی می کنند بیشتر است که این امر به وجود فنهای مخصوص تخلیه بو موسوم به هود در آشپزخانه های خانگی است که بخارات و سموم ناشی از آشپزی بر روی گاز را به بیرون تخلیه می کنند پژوهشگران استفاده از هود را بهترین راهکار برای مقابله با بخارات سمی ناشی از آشپزی به این شیوه عنوان می کنند.

  انواع اجاق گاز :

اجاق گازها به چند  دسته اجاق گاز رومیزی، اجاق گاز توکار ( صفحه‌ای) و اجاق گاز مبله (فر دار) و اجاق گاز زمینی (هیئتی) تقسیم می‌شوند. در اجاق گاز صفحه‌ای، گاز و فر از هم جدا بوده و هر کدام باید جداگانه خریداری شوند، از اینرو تنوع بیشتری در انتخاب اجاق گاز و فر خواهیم داشت و نکته مثبت دیگر این که اجاق گاز توکار فضای کمتری را نسبت به اجاق گاز مبله اشغال می‌کند. اجاق گاز رومیزی ارزان‌ترین نوع اجاق گاز است؛ و بیشتر مناسب آشپزخانه‌هایی با پخت و پز کم یا شرکت‌ها می‌باشد.

اجاق گازهای توکار خود به سه دسته تقسیم میشوند: ۱. برقی ۲. گازی ۳-برقی-گازی

اجاق گازهای تو کار برقی:

صفحه اجاق گازهای برقی از شیشه‌–سرامیک است. به دلیل مصرف بالای برق در این نوع اجاقها و گرانتر بودن و در دسترس بودن گاز در ایران، این اجاقها در کشورمان کمتر مورد مصرف قرار می‌گیرد.

اجاق گازهای توکار گازی:

این  اجاق گازها امروزه طرفداران زیادی دارد و به شما این حق انتخاب رو میدهد که اجاق گازتان را از ۱ تا ۶ شعله نسبت به فضایی که دارید انتخاب کنید.

انواع اجاق گازها از نظر شکل ظاهری :

اجاق گازها به ۴ دسته زیر تقسیم بندی میشوند:

۱.استیل       ۲.شیشه       ۳.استیل-شیشه      ۴.شیشه ای سرامیکی

جنس اجاق گاز ها :

جنس اجاق گازهای رومیزی معمولا از شیشه ( مشکی ، سفید ، آینه ای ، رنگی) یا استیل ( ترکیب استیل و شیشه یا استنلس استیل یا استیل دودی ، استیل برنزی ، استیل طلایی ، استیل نقره ای و ... )  یا سرامیکی ( کارکرد برقی ) و یا لعابی (مشکی ، سفید) می باشد .

استفاده از شیشه مشکی و سفید در اجاق‌ها به طراحان آشپزخانه این امکان را می‌دهد تا با دست بازتر از رنگهای مختلف برای زیبایی طرح خود استفاده کنند .

جنس صفحه استیل در انتخاب یک اجاق گاز بسیار تاثیر دارد. زیرا اگر صفحه استیل مرغوب نباشد با گذشت زمان در اثر حرارت و پخت و پز زیبایی خود را از دست میدهد. پس در هنگام خرید به جنس و طراحی آن بسیار دقت نمایید . جنس استیل های استفاده شده در برخی از اجاق گازهای صفحه ای   از استیل ۳۰۴ نگیر بوده که علاوه بر زیبایی در برابر زنگ‌زدگی و تغییر رنگ مقاوم است.

 شیر:

از دیگر قطعات مهم در اجاق گاز شیر بوده که به وسیه آن میتوان میزان گاز ورودی به سر شعله را تنظیم کرد. شیرهای استفاده شده در برخی از اجاق گاز های معتبر مانند ناب استیل از شرکت کوپرچی اسپانیا بوده که یکی از شرکت های تولید کننده شیر با کیفیت در دنیا است. استفاده از شیر با کیفیت عمر اجاق را افزایش می دهد و خطر بروز نشتی را به صفر می رساند و تنظیم میزان شعله را آسان می کند.

ولوم ها :

وسیله های که بر روی شیر ها قرار گرفته و در شکل ظاهری یک اجاق گاز زیبا تاثیر بسزایی دارد. ولوم ها یا همان دستگیره های روشن و خاموش کردن   اجاق گاز یکی از نکات انتخاب یک اجاق گاز خوب است. علاوه بر زیبایی مواد استفاده شده در ولوم ها باعث می شود که آنها بر اثر حرارت ذوب نشوند و همچنین دیرتر داغ شوند.

ولوم های استفاده شده در برخی از اجاق گازها  از باکالیت ( پلاستیک فشرده شده ) میباشد که مانع داغ شدن آن می شود. هم چنین این ولوم ها ساخت کشور های اروپایی مانند ترکیه و ایتالیا می باشد.

 صفحه چدنی :

چدنی ها در زیبایی اجاق گاز تاثیر بسزایی داشته و همچنین کیفیت رنگ و جنس آن نیز بسیار مهم میباشد. زیرا اگر از چدنی های بی کیفیت استفاده شود در اثر حرارت به مرور زمان رنگ خود را از دست میدهند و باعث میشود اجاق گاز زیبایی روز اول خود را نداشته باشد. همچنین سطح صاف چدنی ها مانع نفوذ ذرات روغن و باقی مانده غذا به داخل شده و نظافت آنها را نیز راحت تر میکند. ضمنا این به دلیل استفاده از لعاب با کیفیت سطح چدنی‌ها زنگ نمی‌زند.

تعداد شعله های اجاق گاز:

اجاق گاز های رومیزی معمولا تک شعله (1 شعله) ، دو ، سه ، چهار ، پنج و شش شعله هستند . در برخی از اجاق گازهای تک شعله ، همان مشعل بزرگ دارای پلوپز می باشد .

پلوپز چیست ؟

   اجاق گاز با شعله پلوپز را می توان از شایع ترین و اصلی ترین انتخاب های یک آشپزخانه به شمار آورد که طبخ پلو و بسیاری دیگر از مواد غذایی روی آن انجام می گیرد. به خاطر وجود انواع زیادی از سبک ‌ها و تکنیک ‌های آشپزی، از جمله جوش آوردن و سرخ کردن با یک قابلمه و یا ماهی‌تابه، استفاده حداکثری از اجاق گاز پلوپز گزینه عالی محسوب می شود.  

شعله پلوپز در اجاق گازهای رومیزی معمولا در وسط اجاق گاز یا در بغل اجاق گاز سمت راست و یا سمت چپ قرار می گیرد . در برخی از اجاق گازهایی رومیزی که به تازگی طراحی و تولید شده است از دو شعله پلوپز استفاده می شود . معمولا شعله های پلوپز در وسط و سمت راست اجاق یا در وسط و سمت چپ اجاق و یا در طرفین سمت راست و چپ اجاق گاز قرار می گیرند .

دوال چیست ؟

شعله  دو حالته (Dual)  با چرخش ولوم در دو جهت مختلف به دو صورت متمرکز و پراکنده روشن می شود. این ویژگی در نوع طبخ غذا موثر می باشد.

شعله پلوپز معمولی که در بیشتر اجاق گاز های موجود در بازار استفاده می شود، داری یک ژیگلور سایز 135 است که در صورت استاندارد بودن سر شعله توان حرارتی با راندمان حدود 50% را تولید می کند.سر شعله های دوال با استفاده از 2 ژیگلور سایز 90 و 1 ژیگلور سایز 65، علاوه بر تولید حرارتی بیشتر، قابلیت این رو دارند که در 2 حالت کاملا روشن بود یا روشن بودن فقط شعله وسط عمل کنند.

   مشعل (برنر):

مشعل از مهمترین قطعات اجاق گاز به شمار می آید که از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

محفظه اختلاط که وظیفه آن مخلوط کردن متناسب هوا و گاز برای داشتن شعله آبی و با بازده بالاست

سر شعله که وظیفه آن هدایت مناسب شعله به سمت ظرف برای انتقال حداکثر گرما به ظرف است.

 

سر شعله ساباف :

تقريبا تمامي لوازم خانگي در استانداردهاي اعلام شده به ميزان مصرف انرژي نشانه گذاري مي شوند. اين نشان هر چقدر به رنگ سبز نزديكتر باشد محصول فوق بيشتر دوستدار محيط زيست معرفي مي‌شود. در اجاق گاز هر چقدر ميزان انرژي مصرف شده با گرماي توليد شده نزديكتر باشد نشان Aبه آن تعلق مي گيرد. اين در حاليست كه مهمترين عامل مصرف و توليد گرماي درست در يك اجاق گاز طراحي سرشعله هاي آن است. مهندسي طراحي در اين بخش هر چقدر دقيق تر باشد، انرژي مصرفي به بيشينه دماي خود در خروجي آشكار مي شود. به عبارت ساده تر هر چه طراحي اجاق در سرشعله بهتر باشد، گاز مصرفي به بهترين شكل ميسوزد. سوختن بهتر به معناي توليد انرژي بيشتر است.

كشور ايتاليا يكي از قطب هاي بزرگ در صنعت اجاق گاز مي باشد. تقریبا اکثر شركت ها و برندهای بزرگ و معتبر داخلي از جمله اخوان ، مورانو، لوكاتي ، ایلیا استیل ، استیل البرز ، کن ، داتیس و ...  با بهره بردن از فناوريهاي بروز اين كشور در تلاشند بهترين محصول خود را به مشتريان ارائه نمايند.

Sabaf SpA شرکتی است که اجزای سازنده وسایل آشپزی خانگی را تولید می کند. در سال 1950 تاسیس شد ، امروز بیش از 650 کارمند و 5 سایت تولیدی در ایتالیا ، برزیل ، ترکیه و چین دارد.

 این تولید شامل شیرآلات ، ترموستات و مشعل لوازم گازسوز است. در سال 2001 این شرکت Faringosi Hinges را به دست گرفت ، یک شرکت ایتالیایی که در تولید لولا برای لوازم خانگی تخصص داشت.

 این شرکت حدود 3٪ از گردش مالی سالانه خود را در زمینه تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می کند. طراحی و توسعه محصولات جدید مطابق با نیاز به ایجاد مؤلفه هایی به طور فزاینده ایمن تر است که امکان کاهش آلودگی جوی و صرفه جویی در مصرف هم در هنگام تولید و هم توسط استفاده نهایی توسط کاربر نهایی را دارد.

اسامی مدیران شرکت سباف

مدیران ساباف

سر شعله دیفندی :

 دیفندییک رهبر جهانی در زمینه طراحی و ساخت اجزای گاز برای پخت و پز خانگی است که از مهمترین مارک های لوازم خانگی استفاده می شود ، DEFENDI  یک شرکت چند ملیتی  است.این شرکت با فعالیت در بسیاری از بازارها در سراسر جهان و دارای سایتهای تولیدی در ایتالیا ، برزیل ، مکزیک ، با انعطاف پذیر و با نگرش شدید برای سازگاری با تغییرات ناگهانی بازار ، با درخواست های خاص مشتریان مطابقت دارد.

دفندی بیش از 30 سال است که به طور مداوم به سمت جلب رضایت مشتری سوق می یابد ، اجزای گاز "ساخته شده در ایتالیا" را تولید می کند ، و خلاقانه ترین مفاهیم طراحی ایتالیایی را با بهترین عملکردهای آشپزی و با استانداردهای عالی بهره وری انرژی مطابقت می دهد.

کیفیت ، امنیت ، نوآوری ، احترام به محیط زیست ، همه نکات کلیدی سیاست شرکت بوده و الهام بخش تک تک مراحل تولید محصول ، از مفهوم گرفته تا بهینه سازی فرآیند تولید است.

کوپرچی :

کوپرچی ساخت کشور اسپانیا تولید کننده ی پایلوت، اتصالات، فندک و سایر قطعات اجاق گاز های رومیزی می باشد .

اورکلی :

از قطعات اصلی که باید در انتخاب یک اجاق گاز خوب به آن  توجه شود سیستم ایمنی میباشد. سیستم ایمنی استفاده شده در برخی از اجاق گاز اورکلی اسپانیا Orkli می باشد. این ترموکوپل‌ها با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا دارای عملکرد فوق سریع در قطع و وصل گاز می‌باشند.

 ارکلی در 26 اوت 1974 به دنیا آمد و توسط پدرانی در منطقه Goierri با هدف ایجاد شغل برای زنان ترویج شد.  این شرکت بر ساخت واحدهای مغناطیسی ، ترموکوپل ها و دریچه های رادیاتور متمرکز شده است.

اجاق گاز فر دار :

بطور معمول، یک اجاق گاز فر دار امروزی، از این اجزاء تشکیل شده‌است: بدنه، عایق، چند راهه‌ها، شیرها، نازل‌ها، محفظه یا لوله‌های رابط، مشعل‌ها، شمعک (پیلوت)، ترموکوپل، فندک، ترموستات، درجه تنظیم حرارت، ساعتزنگ‌دار و جوجه گردان

اجزاء و طرز كار اجاق گاز فردار:

اجزاء متداول اجاق گاز فردار  بدنه ، عايق(پشم شيشه) چند راهه ، شيرها ،  نازل ها ، محفظه مخلوط هوا و گاز (يا لوله هاي رابط متصل به مشعل ها )، مشعل ها ، شمعك (پيلوت)، ترموكوپل، فندك، ترموستات، درجه تنظيم حرارت، ساعت با زنگ خبر و جوجه گردان .

الگوریتم اجاق گازها تقریبا شبیه هم هستند ، گاز توسط شلنگ به وارد اجاق گاز میشود. این گازي ابتدا به لوله اي بنام چند راهه مي رسد.بر روي اين لوله شيرهاي اجاق نصب شده است در انتهاي شيرها نازل ها قرار دارند كه گاز را به داخل لوله هاي رابط مي پاشد.

نازل یا اوریفیس چیست ؟

نازل را می توان آخرین قطعه متصله از مسیر هدایت گاز از کپسول یا شبکه تا محل سوخت دانست.جنس نازل معمولا” از آلیاژ برنج است که سوراخ ریزی با قطر استاندارد برای وسیله مورد نظر در آن ایجاد شده است . نازل بعد از شیر کنترل ها قرار می گیرد و گاز را به داخل محفظه مخلوط گاز و هوا تزریق می کند . اندازه قطر سوراخ نازل ها با توجه به چگالی گاز منطقه و نوع وسیله گاز سوز (از نظر مقدار مصرف) تعیین می گردد.

چون نازل ها اندكي با لوله هاي رابط فاصله دارند هوا را به دنبال خود بداخل لوله هاي رابط مي كشند و مخلوطي از هوا و گاز كه لازمه احتراق است بوجود مي آيد.قطر سوراخ نازل ها ( اوريفيس ) و فاصله آن ها از لوله هاي رابط حساب شده است و تقريبا” احتياجي به تنظيم و تعمير ندارند ولي در اجاق هاي قديمي در ابتداي لوله هاي رابط محفظه اي با درب متحرك وجود دارد كه به توسط باز و بستن درب (صفحه) مي توان مقدار در صد هوا در مخلوط گاز وهوا را تنظيم نموده تا شعله مناسبي را داشته باشيم .در بعضي از اجاق ها نازل به شير متصل نيست وابتدا لوله هاي رابط به شير متصل شده و بعد در نزديكي مشعل ، نازل طوري نصب شده كه همان مخلوط هوا وگاز را بوجود مي آورد . بعد از لوله هاي مذكور مشعل ها كه محل سوخت اجاق گاز است قرار دارند ودر مجاورت آن ها ترموكوپل و جرقه زن (فندك) قرار دارد.

ترموکوپل چیست ؟

از قطعات اصلی که باید در انتخاب یک اجاق گاز خوب به آن  توجه شود سیستم ایمنی میباشد. ترموکوپل وظیفه قطع و وصل جریان گاز را به عهده دارد. یک سیستم ایمنی خوب باید در هنگام جرقه زدن سریعا جریان گاز را وصل کند تا شعله روشن شود و هنگامی که شعله بر اثر سر رفتن غذا یا باد زدن خاموش شد سریعا جریان گاز را قطع نماید. متاسفانه توجه نکردن به این موضوع و استفاده از اجاق‌های غیر استاندارد سالانه آسیب های جانی زیادی را به هموطنان ما وارد می کند. سیستم ایمنی استفاده شده در برخی از اجاق گاز اورکلی اسپانیا Orkli می باشد. این ترموکوپل‌ها با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا دارای عملکرد فوق سریع در قطع و وصل گاز می‌باشند.

ترموکوپل‌ها (Thermocouple) در صنعت نیز کاربرد فراوان دارند مانند اندازه گیری کردن دمای کوره ها، دمای دودکش، قطع کن گاز شومینه و اجاق گازها، اندازه گیری دمای سیستم های تولید کننده دارو و مواد غذایی و…

از جمله مهم‌ترین کاربردها در صنایع تولید لوازم گرمازا است. مثلاً از ترموکوپل برای ایمنی تجهیزات گازسوز وقتی شعله گاز به دلایلی (از جمله باد) خاموش می‌گردد و برای قطع‌کردن گاز استفاده می‌شود.

در اجاق گازهای صفحه ای و مبله برای افزایش ایمنی از قطعه ای به نام ترموکوپل استفاده میگردد که وظیفه ترموکوپل به همراه قطعه دیگری به نام بوبین افزایش ایمنی و  قطع گاز در صورت خاموشی شعله میباشد تا خروج گاز باعث انفجار و آتش سوزی نگردد. بنابراین در صورت سر رفتن غذا و خاموش شدن شعله جريان گاز قطع مي گردد و خطر انتشار گاز وجود ندارد.

ترموکوپل که در کنار سر شعله قرار دارد ودر تماس مستقیم با شعله است و ساختمان داخلی آن از آلیاژی ساخته شده که در برابر حرارت بالای ۲۰۰درجه در حدود چند میلی ولت برق تولید می کند به کمک این روش برق به قطعه ای دیگر بر روی شیر به نام بوبین منتقل شده و بوبین را فعال می کند .

اگر از اجاق گازهای دارای این سیستم اسفاده می کنید باید بعد از روشن شدن گاز مدتی ولوم را به سمت پایین فشار داده و نگه داریید. با این کار بوبین به صورت دستی فعال می شود و هر زمان ترموکوپل داغ شده ولتاژ لازم برای فعال ماندن بوبین را تامیین می کند که اگر دست خود را رها کنید دیگر خاموش نمی شود . در صورت خاموش شدن شعله حرارت به ترموکوپل نمی رسد و متقابلا ولتاژ نیز افت می کند و بوبین غیر فعال شده و مسیر گاز بسته خواهد شد.

تشخیص خرابی ترموکوپل اجاق گاز

اگر محل اتصال دو فلز سوخته شده باشد ودر حقيقت اتصال از هم جدا شده باشد به احتمال زياد ترموکوپل خراب است در انتهاي ديگر ترموکوپل که به بوبين متصل مي شود دو فلز دروني و بيروني ترموکوپل به وسيله واشر عايقي از هم جدا شده ،در صورتي که سر فلز دروني کنده شده ويا واشر خراب شده باشد دليل بر خرابي ترموکوپل مي باشد.اگر به هر دلیلی ترموکوپل خراب شود ، روشن ماندن شعله پایداری خود را از دست می دهد بدین معنی که شعله روشن می شود اما بطور ثابت روشن نمی ماند و سریع خاموش می شود .

ساده ترين راه تست ترموکوپل آن است که سر آن را حدود ۲۰ الي ۳۰ ثانيه حرارت داده و بلافاصله انتهاي آن را توسط دو سيم رابط به بلندگوي کوچکي متصل نماييم در صورت سالم بودن ترموکوپل صداي (تق)ضعيفي از بلند گو شنيده مي شود که نشانه وجود جريان الکتريکي ميباشد.

بوبین چیست ؟

درتعریف بویین باید گفت که : این قطعه از چند دور سیم و همچنین از یک قطعه فلزی تشکیل شده است و به عبارتی هم به ترموکوپل اجاق گاز نصب است

با فشره شدن قطعه جرقه زن گاز که وظیفه روشن کردن اجاق گاز را بر عهده دارد...با نگه داشتن این قطعه ترموکوپل دستگاه شروع به رساندن گاز و همزمان شعله میکند تا اجاق گاز روشن شود و باید درنظر داشت که بوبین دستگاه یا همان اجاق گاز و همچنین ترموکوپل دستگاه باهم کار میکنند با گرم شدن ترموکوپل اجاق گاز یک جریان الکتریسیته به بوبین اجاق گاز منتقل می شود.در صورتیکه به هر دلیل شعله ها خاموش شوند . ترموکوپل متناظر سرد شده و بوبین حالت مغناطیس را از دست داده و مسیر گاز را می بندد .

و یا به عبارت دیگر میتوان درباره بوبین گفت که :

هر گاه دو فلز غير هم جنس از يک طرف به هم متصل باشند و قسمت اتصال را حرارت بدهيم در دو سر آزاد طرف ديگر آن ها برق بوجود مي آيد. البته برقي که به اين صورت توليد مي شود بسيار کم است .در هر صورت ترموکوپل يک مولد جريان الکتريکي است . از اين خاصيت ترموکوپل و برق توليدي آن در شير کنترل هاي (کاربراتور هاي ) اجاق گاز استفاده مي شود .

در شير کنترل ها اجاق گاز - محل اتصال دو فلز ترموکوپل توسط شمعک (پيلوت) گرم مي شود .انتهاي ديگر ترموکوپل به بوبيني متصل مي شود. برق توليدي ، باعث ميدان مغناطيسي در بوبين شده و هسته بوبين را هميشه به حالت جذب (بطرف داخل بوبين) نگه مي دارد.

در سر طرفي از هسته بوبين که آزاد است واشر ظريفي نصب شده است.در صورتي که به هر دليل شعله خاموش يا قطع گردد جريان ترموالکتريک ايجاد شده توسط ترموکوپل قطع شده ،بوبين خاصيت مغناطيسي خود را از دست داده و فنري که پشت هسته بوبين قرار دارد آن را به بيرون رانده و واشر آن مسير اصلي گاز را مي بندد.و به همين دليل است که در هنگام روشن کردن وسايل گاز سوز ترموکوپل دار حدود 20 ثانيه بايد دگمه آن را نگه داشت تا ترموکوپل گرم و برق توليدي ، هسته (سوپاپ) بوبين را در حالت جذب نگه دارد و مسير گاز باز شود.

بوبين را مي توان به همراه يک ترموکوپل سالم آزمايش کرد.همچنين اگر بوبين را به يک باتري کوچک 5/1 ولتي وصل نموده و هسته آن را با انگشت بداخل فشار دهيم اگر پس از بر داشتن انگشت به همان حال ماند بوبين سالم است.

پیلوت چیست ؟

پیلوت Pilot  شمعک اجاق گاز  

پیلوتمطمئن ترین، دقیق ترین و امن ترین گزینه برای بخاری های دودکش دار و بدون دودکش می باشد. در واقع سنسور  ODS یک پیلوت هوشمند است، که در صورت کاهش اکسیژن لازم برای احتراق که موجب بدسوزی و تولید منوکسید کربن می گردد، عکس العمل نشان داده و با قطع شعله از خطرات ناشی از کمبود اکسیژن جلوگیری می نماید. این پیلوت یک راه ایمن و مطمئن با قابلیت کنترل و تنظیم میزان دقیق مخلوط گاز، هوا و سرعت احتراق در بخاری های گازسوز است.

عبارت ODS برگرفته از ابتدای کلمات Oxygen Depletion Sensor می باشد. یک سیستم ایمنی منحصر بفرد است که در کنار دیگر قطعات مانند مگنت و ترموکوپل ضریب ایمنی محصول شما را افزایش می دهد. پیلوت ODS خود از قطعات متفاوتی تشکیل شده است، موثرترین قطعه آن، آنالیزور یا حسگر اکسیژن است که قطعه ای بسیار دقیق و حساس برای سنجش درصد اکسیژن در محیط استفاده می شود.

زمانیکه به دلیل تهویه نامناسب میزان درصد اکسیژن در محیط کاهش می یابد و یا بدسوزی مشعل برای ساکنین به حد خطر می رسد، آنالیزور یا حسگر اکسیژن، شعله پیلوت را از روی کلاهک ترموکوپل جدا کرده و موجب سرد شدن سریع ترموکوپل و قطع جریان میلی ولت در ترموکوپل و میلی آمپر در مگنت شده و متعاقبا جریان گاز قطع و شعله مشعل خاموش خواهد شد.

آموزش روشن کردن پیلوت گاز

اگه شعله اجاق گاز شما روشن نمیشه توی چند مرحله ساده به شما یاد می دهیم برای مقابله با این مشکل چیکار کنید:

برای این کار به ۱ فندک بلند با گاز بوتان نیاز دارید.

قبل از شروع کار درب و پنجره رو باز کنید و سیستم تهویه رو روشن کنید.

مطمئن بشید دسته همه شعله ها بسته هست. شبکه ها رو بردارید و رویی اجاق را بلند کنید.

لوله گازی که از همه شعله ها عبور کرده به این شکله.

از وسط همه شعله ها حفره ای عبور کرده که به ۱ شعله همیشه روشن منتهی میشه.

اگه روشن نیست باید روشنش کنید.

از بدنه اجاق فاصله بگیرید.

فندک رو کنار پیلوت بگیرید و شعله رو روشن کنید.

این کار رو تکرار کنید تا پیلوت همه شعله ها روشن بشه.

رویی اجاق رو پایین بیارید و شبکه ها رو نصب کنید.

دسته ها رو روشن کنید تا مطمئن بشید کار می کنه.

اگه این اتفاق زیاد تکرار میشه یا از خطر خاموش شدن پیلوت می ترسید با متخصص تماس بگیرید تا اجاق گاز شما رو عیب یابی کنه.

به شما توصیه می کنیم همه جوانب احتیاط رو رعایت کنید.

 

تنظيم شعله پيلوت:

 رنگ شعله پيلوت بايد آبي باشد و طول شعله پيلوت معمولا” نبايد از 6 ميليمتر كمتر باشد. اگر شعله خيلي كوتاه باشد و يا براحتي خاموش شود ،قاب يا محافظ پيلوت را بيرون بكشيد و سوراخ آن را به آهستگي وبا دقت بوسيله يك ميله نازك تميز كنيد.چنانچه باز هم شعله آن كوتاه بود ،پيچ تنظيم كننده آن را در جهت عكس عقربه هاي ساعت بچرخانيد تا تنظيم شود

ترموستات چیست ؟

ترموستات کنترل کننده الکتریکی خودکاری است برای تنظیم دما در فضای بسته، معمولاً آن را به دستگاه‌های گرم یا سرد ساز متصل می‌کنند؛ تا با قطع و وصل دستگاه، آن فضا را در دمای تنظیم شده ثابت نگه دارد .

این وسیله دستگاهی است برای نگه داشتن دماییک سامانهدر یک محدوده مشخص به کار می‌رود. این کار به‌وسیله کنترل شارشانرژی گرمایی به درون یا به بیرون از سامانه صورت می‌گیرد. ترموستات به دو نوع دیجیتال و آنالوگ تقسیم می‌شود

یکی از راه های رفع مشکلات اجاق گاز، بررسی و تنظیم شعله‌های گاز است. همانطور که شعله‌های کم قدرت می‌تواند مشکل ساز باشد، شعله‌های کوره‌ای و به شدت سوزنده نیز دردسرساز است و در یک چشم به هم زدن غذای شما را می‌سوزاند.این مشکل ناشی از شکسته شدن ترموستات است. برای رفع مشکل ترموستات گاز باید یک ترموستات سالم جایگزین کرد که بهتر است برای این کار با نمایندگی گاز خود تماس گرفته تا این تعمیر تخصصی را برایتان انجام دهند.

ترموستات به معنی Therm )دما) و  stat )ثابت) است که برای ثابت نگه داشتن دمای یک محیط یا یک محفظه مانند یخچال طراحی شده‌است که این سیستم کاملاً مکانیکی بوده و به صورت کاملاً اتوماتیک و بدون دخالت دست دمای داخل یخچال و محیط را تنظیم کرده و به عبارتی نحوه تنظیم دمای یخچال توسط ترموستات آن انجام می‌شود که به کمپرسور فرمان قطع و وصل شدن را صادر می‌کند مثلاً زمانی که شما اهرم ترموستات را چرخانده و آن را روی ۶ قرار می‌دهید تا زمانی که دمای یخچال به ۶ درجه نرسیده‌است ترموستات اجازه کار به کمپرسور را می‌دهد و زمانی که دمای یخچال به ۶ درج رسید به صورت اتوماتیک ترموستات کمپرسور را قطع می‌کند تا دما در این درجه ثابت شود

تنظيم كردن ترموستات فر :
 اگر حرارت فر خيلي زياد يا خيلي كم باشد ترموستات آن احتياج به تنظيم دارد براي اين كار به طريق زير عمل كنيد. يك دما سنج جيوه اي در فر گذاشته ودرجه فر را روي 180 درجه سانتيگراد بگذاريد، اگر پس از 10 تا 20 دقيقه اختلاف درجه اي كه دماسنج نشان مي دهد با آنچه كه فر را تنظيم كرده ايد بيش از 40 درجه سانتيگراد باشد دليل آنست كه ترموستات معيوب است و بايد آن را عوض كرد . اگر اختلاف درجه دما سنج با آنچه كه فر را تنظيم كرده ايد كم باشد دكمه كنترل را بسته و پيچ تنظيم كننده را   بطرف زياد يا كم بچرخانيد. هر يك چهارم دور كه پيچ تنظيم را بچرخانيد در حدود 15 درجه سلنتيگراد حرارت فر تغيير مي كند. ( اگر پيچ تنظيم را در جهت زياد بچرخانيد 15 درجه سانتيگراد حرارت فر بالا مي رود واگر در جهت كم چرخانيده شود 15 درجه سانتيگراد حرارت فر پايين مي آيد ) پس از اين تنظيم مجددا” بطريقي كه گفته شد بوسيله دماسنج جيوه اي حرارت فر را كنترل كنيد.

فندک چیست ؟

فَندَک ابزاری برای ایجاد آتشبه منظور سوزاندن ماده یا ابزاری دیگر است. فندک معمولاً برای گیراندن سیگار، پیپ، شعلهاجاقو زغالکباب‌پزبکار می‌رود.
فندک از یک محفظه فلزی یا پلاستیکی پرشده با مایع آتشگیر(نفتایا گاز مایع)، بخش جرقه‌زن و بخش تعبیه شده برای خاموش کردن آتش تشکیل شده‌است. خاموش کردن آتش یا از راه قطع کردن هوا یا قطع کردن سوخت انجام می‌گیرد.

فندک اجاق گاز، قطعه ای در اجاق گاز است که برای روشن کردن شعله اجاق گاز بدون استفاده از کبریت کاربرد دارد. فندک اجاق گاز دارای دو نوع فندک های اتوماتیک و فندک های غیر اتوماتیک هستند .

فندک اتوماتیک: نحوه کار فندک های اتوماتیک اجاق گاز ها برای روشن کردن شعله بدین صورت است که ولوم تنظیمات شعله را به داخل فشار داده و در خلاف عقربه های ساعت می چرخانیم با این کار همزمان گاز از مجراهای کنار شعله به خارج منتشر شده و فندک نیز شروع به جرقه زدن میکند و درنهایت باعث روشن شدن شعله گاز می گردد.

فندک غیر اتوماتیک:برای اجاق گازهای قدیمی که دارای فندک غیر اتوماتیک هستند نحوه کار کمی متفاوت تراست. برای روشن کردن شعله ، ولوم تنظیمات گاز شعله را کمی به داخل فشار داده و در خلاف عقربه های ساعت می چرخانیم ولی برای استفاده از فندک باید دکمه که بصورت جداگانه برای اجاق گاز تعبیه شده را همزمان با پیچاندن ولوم ، فشار دهیم تا فندک شروع به جرقه زدن کند و شعله اجاق گاز روشن شود.

اما دلایلی که باعث می شود فندک اجاق گاز خراب شود و کار نکند عبارتند از :

    سر رفتن غذا و مایعات در حال جوشیدن بر روی اجاق گاز

    ورود آب به داخل فندک در هنگام شستشو با آب فراوان

    نوسانات برق که باعث سوختن فندک می شود

    فشار دادن و نگه داشتن بیش از حد دکمه فندک های غیر اتوماتیک

    پایین نگه داشتن ولوم در اجاق گاز های دارای فندک اتوماتیک

چگونگی نامگذاری فندک ؟

زمانی که قوامفندک را به عنوان هدیه به ایران، دریافت می‌کند، برای نامگذاری آن به استاد فروزانفرمراجعه می‌کند و ایشان با دیدن نحوه آن نام فندک روی آن می‌گذارند. فندک به معنی وسیله کوچکی که کلکمی‌زند. در ادبیات عامه فندک به معنای فریب است؛ بنابراین فندک یعنی وسیله کوچکی که فریب می‌دهد. به دلیل آتش ناگهانی که از درونش بیرون می‌آید.

 

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*
*