نمایش: (3262)

فهرست واژگان کاربردی انواع هودهای آشپزخانه

شاید در بررسی ویژگی ها و مشخصات انواع هودها واژگانی بیابید که برای شما نا آشنا باشند در ادامه  میتوانید فهرستی کامل از این واژه ها به همراه چند خط توضیحات آنها را مشاهده نمایید .

1- هود :

هود مکنده موضعی در قسمت ابتدایی سیستم تهویه بوده و در اشکال مختلف با توجه به نیازهای مختلف به تهویه به‌کار برده می‌شود. کار اساسی هود تأمین گستره‌ای از مکش هوا به منظور دریافت مؤثر آلاینده و انتقال آن به درون هود می‌باشد.  هود در آشپزخانه کاربردهای زیادی دارد. مهم ترین کار آن خارج کردن بو، دود و بخاری است که در هنگام آشپزیبلند می شود. به عبارت دیگر، هود گاز، رطوبت و چربی معلق در هوا را به بیرون از منزل می کشد و میزان رطوبت را در حد مناسبی ثابت نگاه می دارد. در عین حال، چربی و رطوبت روی سقف و دیوارها نمی نشیند و آشپزخانه برای مدت زمان بیشتری تمیز می ماند. اگر هود یا دستگاه هواکش در آشپزخانه نصب نباشد، افزایش رطوبت شرایط را برای رشد میکروب ها، قارچ ها و کپک ها فراهم می کند و سلامت اعضای خانواده را به خطر می اندازد.

2- هود جزیره :

هود جزیره از لحاظ ظاهری، زیبا و فانتزی و در قالب مکعب ،استوانه یا کره ای شکل می باشد .  و از نظر کارایی بیشتر مناسب آشپزخانه هایی است که در آن پخت و پز کمتری انجام می شود و حالت دکوری و لوکس دارد . علت آن هم طراحی خاص برخی از مدل های هود جزیره با صفحه مکش کوچک است البته در مدل هایی که صفحه مکش کوچک نیست همان کارایی هود فلت و مورب را از هود جزیره می توان انتظار داشت. نوع جدید و زیبای هودجزیره ،مدل آسانسوری آن است که با دکمه ای هود بالا و پایین رفته و قابلیت جمع و باز شدن دارد . هود های جزیره در واقع همان هودهای شومینه ای هستند با این تقاوت که به جای وصل شدن به دیوار به سقف متصل می­شوند. این هودها بیشتر در آشپزخانه­های بزرگی که گاز در مرکز آشپزخانه تعبیه شده کاربرد دارند.

3- هود آسانسوری :

این مدل هود یکی دیگر از انواع هودهای توکار می باشد . در حالت آسانسوری دکمه ای برای بالا و پایین بردن هود تعبیه شده که قابل تنظیم است. در نوع موتور بیرونی هم موتور مکنده در بیرون آشپزخانه نصب می­شود که به مراتب صدای کمتری ایجاد می­کند.

4- هود مخفی :

هود مخفی یا توکار کاملا زیر کابینت قرار می گیرد و در واقع هیچ نمایی از هود در آشپزخانه وجود ندارد مزیت این هود اینست که فضایی برای هود در آشپزخانه اشغال نمی شود. از نظر مکش و صدا و سایر ویژگی ها هود مخفی با هود فلت و هود مورب تفاوتی ندارد.

5- هود مورب :

هود مورب با نام های دیگری همچون هود شیبدار یا هود کج شناخته می شود . هود آشپزخانه مورب با زاویه 45 درجه نسبت به صفحه گاز قرار می گیرد،هود های 45 درجه به علت اینکه کاملا بالای اجاق گاز قرار نمی گیرند ممکن است کمی از بو را پخش کنند اما بسیاری از افراد به خاطر ظاهر زیبا و متفاوت با هودهای قدیمی این دسته را انتخاب می کنند.البته در هود هایی با موتورهای قوی این نکته صادق نیست یعنی تفاوتی بین مکش هود آشپزخانه مورب و فلت وجود ندارد .از نظر میزان صدا مانند هود آشپزخانه فلت بسته به موتور آن متفاوت است.هود آشپزخانه مورب در طرح های شیشه ،استیل ،شیشه و استیل تولید می شود .

6- هود شومینه ای :

هود شومینه ای بر روی دیوار نصب می شود. این هودها بلندتر، بزرگ‌تر و به شکل قیف برعکس هستند. این هودها تمام ویژگی های هودهای زیر کابینتی را دارا هستند. جنس آن ها از مس، فلزهای اکسید نشدنی یا دیگر فلزاتی است که در مقابل گرما با دوام هستند و به راحتی تمیز می‌شوند. هواکش هود شومینه ای گاهی به دیوار و گاهی به سقف وصل می‌شود که نوع سقفی آن به هود جزیره‌ای معروف است .

 

7- هود فلت :

هود آشپزخانه فلت به علت اینکه صفحه مکش هود کاملا روی اجاق گاز قرار می گیرد بهترین مکش را در میان انواع هود دارد. هود شومینه ای یا فلت به شکل حرف تی انگلیسی وارونه  (T)از این دسته است .

8- هود خمیده :

هود آشپزخانه خمیده که از خانواده هود شومینه ای هستند دقیقا کارکردی شبیه هودهای فلت دارند اما شمایل زیرین آن بجای این که صاف و فلت باشد بصورت خمیده هست . یعنی لبه های دو طرف هود به سمت پایین خم شده است .

9- هود زیرکابینتی (هود کتابی) :

این نوع از هود ها به زیر کابینت متصل می شوند . مکان قرار گیری هود زیر کابینتی و ابعاد آن از مزایای هود های زیر کابینتی هستند و وجود آنها سبب تداوم تولید این مدل از هودهای آشپزخانه شده است. توجه به تنوع در سایز و ابعاد این هود ، آنرا جهت نصب بر روی تمام اجاق گازها(اجاق گاز صفحه ای - اجاق گاز مبله )با طول متفاوت امکان پذیر می سازد.

10- فیلتر آلومینیومی :

فیلترهای شبکه ای آلومینیومی روغن ها و بوها را به خوبی فیلتر نمی کنند، اما به آسانی با آب و صابون شسته می شوند. اکثر هودهای موجود در بازار از فیلتر آلومینیومی بهره می‌برند که قابل شستشو در ماشین ظرفشویی بوده و به‌ راحتی از هود جدا و بسته می‌شود و طول عمر بالایی نیز دارد .

11- فیلتر زغالی (ذغالی) :

هودهای بدون دودکش ، هوا را از طریق فیلتر شبکه ای زغالی یا آلومینیومی عبور می دهند. فیلتر های زغالی در زدودن همه حالات ذرات، روغن ها و بوها خیلی بهتر عمل می کنند. هرچند به آسانی تمیز نمی شوند و باید به صورت دوره ای جایگزین شوند. در صورتی ‌که به هر دلیلی امکان نصب هواکش برای شما مقدور نیست، می­توانید از فیلترهای ذغالی استفاده کنید. این نوع فیلترها گرد و غبار و چربی را به خود جذب می‌کنند، گرچه به‌ اندازه هودهای دارای هواکش مؤثر نیستند اما به‌ هر حال تا حدودی موجب پاک ‌ترشدن هوای آشپزخانه می‌شوند. فیلتر ذغالی بهتراست هر سه ماه تعویض شود. با این حال به علت نداشتن تهویه، دی‌اکسید کربن حاصل از پخت و پز در آشپزخانه‌ به جا می‌ماند که باعث سردرد و خستگی می­شود. در صورت عدم تعویض به موقع این نوع فیلترها ، فشار زیادی به موتور جهت جبران مکش وارد می شود .

به گفته ی کارشناسان شیوه ی پخت و پز شما نوع فیلتری که باید بخرید را تعیین می کند. اگر زود به زود و با استفاده از روغن در حرارت های بالا آشپزی می کنید، فیلتر زغالی بهترین گزینه است. اگر دیر به دیر یا با روش های کم چرب مثل جوشاندن یا آب پز کردن آشپزی می کنید، فیلتر آلومینیومی برای شما مناسب است. البته برخی از هودهای جدید علاوه بر مجهز بودن به فیلتر آلومینیومی دارای قابلیت نصب فیلتر زغالی هم هستند .

12- فیلتر الیافی :

این نوع فیلتر بر روی هودهای زیرکابینتی نصب میشوند . فیلتر هود الیافی با قابلیت تعویض بر روی کالا نصب شده و پیشنهاد ما این است که به محض مشاهده رنگ زرد فیلتر آن را تعویض نمایید. خوشبختانه قیمت فیلتر های الیافی پایین بوده و در بازار به آسانی یافت می شوند.

13- فیلتر پارچه ای ( فیلترنمدی) :

فیلتر نمدی بیشتر در خروجی هواسازها و فنکوئلها قابل تعبیه می باشد.عملکرد فیلتر نمدی در محیطهای آلوده و غبارآلود بسیار حائز اهمیت است و از ورود ذرات بسیار ریز به داخل فضاهای تهویه شده جلوگیری می کند.کاربرد فیلتر نمدی در آزمایشگاهها و اتاقهای تمیز بسیار چشمگیر است. فیلتر نمدی یا فیلتر پارچه ای مخصوص هودهای خانگی نیز ساخته می شود .

نمد یک نوع پارچه است که با متراکم کردن و بوریا بافی الیاف تولید می شود. این نمد ها را می توان به صورت نرم, متوسط و البته به اندازه ی کافی سخت به شکل مواد ساخت.فیلتر نمدی دارای ضخامت های مختلفی است که در ساخت فیلترها به کار می رود.در حال حاضر پارچه فیلتر به طور گسترده ای در صنایع مختلف به عنوان یک عایق مهم فیلتراسیون از جمله معدن، زغال سنگ، متالورژی، شیمیایی و چاپ و دیگر صنایع مرتبط است که جداسازی جامد و مایع ضروری است. نمد فیلتری که اکثر آنها با پارچه های مصنوعی مانند پلی استر، پلی پروپیلن، نایلون و وینیلون و همچنین پارچه های طبیعی مانند پنبه ساخته می شوند.

14- میزان صدا به دسی بل (db-Decibel):

 همه ی هود ها سر و صدا ایجاد می کنند، زیرا باید فن های قدرتمند را برای حرکت هوا به کار گیرند. واحد بلندی صدا را در هود موردنظرتان بررسی کنید و هودی را انتخاب کنید که برای استفاده ی خانگی مناسب باشد و صدای زیاد آن باعث آزار شما نشود. میزان صدا در محدوده 53 تا 63 دسی بل محدوده مناسبی برای صدای هود است.

15- دودکش هود :

هود بدون دودکش، هودی است که دود را از طریق دودکش به بیرون منتقل نمی کند. در عوض این نوع هود قبل از چرخش هوا در اتاق، آن را از یک فیلتر رد می کند. این فیلتر تعبیه شده تا آن مقدار از دود، بخار، روغن و بویی که ممکن است، از هوا گرفته شود. این داکت های بدون دودکش برای پروژه های بازسازی دکوراسیون منزل که قبلا محل دودکش در آنها تعبیه نشده، بسیار مناسب است. این هود ها همچنین از این جهت که هوای تهویه شده یا گرم شده خارج نمی شود، دوستدار محیط زیست هستند. میزان ایده آل گردش هوای هود ها، به اندازه ی آشپزخانه ی شما بستگی دارد، اما این میزان برای هود های دودکش دار که هوا را به بیرون خارج می کنند، خیلی مهم تر است. کارشناسان لوازم خانگی تأکید دارند که اثربخشی واقعی یک هود بدون دودکش به طور قابل ملاحظه ای توسط کیفیت فیلتر آن تعیین می شود، نه میزان هوایی که منتقل می کند. در غیر این صورت، میزان بالای گردش هوا بر قدرتمندتر بودن هود دلالت می کند.

16- مکش هود :

بهتر است هودی را انتخاب کنید که مکش آن متناسب با فضای آشپزخانه شما باشد؛ زیرا مکش موتور با صدای آن ارتباط مستقیم دارد، در واقع هرچه میزان مکش هود بیشتر شود صدای آن نیز بیشتر میشود، استفاده از هودهایی با مکش متناسب با فضایی که هود در آن تعبیه شده باعث میشود ضمن جلوگیری از اتلاف انرژی، از ایجاد سر وصدای اضافی نیز جلوگیری به عمل آید.برای آنکه مکش مورد نیاز هود متناسب با آشپزخانه خود را محاسبه کنید ابتدا حجم آشپزخانه خود را به متر مکعب حساب کرده و عدد به دست آمده را در 15 ضرب کنید، به عنوان مثال مکش هود متناسب با یک آشپزخانه 12 متری به ارتفاع 3 متر هودی با مکش 540 متر مکعب بر ساعت است و مکش اضافی باعث اتلاف انرژی در نتیجه خروج هوای گرم در فصل سرد و خروج هوای سرد در فصل گرم می شود.

17- قطر خروجی هود :

از مواردی که در مورد صدای هود باید دقت شود میزان تطابق خروجی هود با خروجی آشپزخانه است. قطر خروجی هودهای آشپزخانه باید ۱۲ یا ۱۵ سانتی متر باشد که البته این درحالیست که قطر لوله خروجی منازل در ایران ۱۰،۸ یا ۱۲ سانتیمتر است. . لازم به یادآوری است که هودهایی با مکش بسیار بالا خروجی 15 دارند چون در در ایران خروجی آشپزخانه ها غالبا 10 و 12 است لذا هود هایی با مکش بسیار بالا مناسب نیست زیرا علاوه بر تولید صدای اضافی عمر هود نیز کم می شود.  حال اگر هودی با خروجی موتور ۱۵ را در آشپزخانه ای با خروجی ۱۰نصب کنیم این اختلاف باعث میشود که صدای موتور هود زیاد شود. پس بهتر است  قطر لوله خروجی هود متناسب با  خروجی ساختمان  باشد. به طور کلی قطر لوله خروجی بهتر است ۱۲ در نظر بگیرید. شرایط محلی که هود در آن نصب میشود مطابق جدول زیر میتواند بر روی صدای هود تاثیر بگذارد.

18- لامپ :

تمامی هودها مجهز به لامپ های هالوژنی یا ال ای دی (LED) هستند که به شما کمک می‌کند تا اجاق ‌گاز و غذایتان را بهتر ببینید، همچنین بعضی از هودهای لوکس مجهز به لامپ های تزیینی با قابلیت تغییر رنگ نیز می­باشند.

19- فن :

با چرخش فن، هوا به همراه ذرات معلق چربی به داخل هود کشیده شده و از بالای هود به سمت خروجی ساختمان هدایت می­شود، فن هودهای موجود در بازار به دو صورت در دو نوع پلاستیکی و فلزی می­باشند. از مزیت فن های فلزی طول عمر بالا و عدم تغییر شکل در اثر حرارت می باشد .

20- خرطومی :

هود ها مجهز به خرطومی می­باشند که توسط آن هوای آلوده به خروجی منتقل می شود. خرطومی ها در دو نوع پلاستیکی و فلزی می باشند.

21- مخزن روغن :

مخزن روغن با توجه به مدل هودها متفاوت است و معمولا زیر فن نصب می­شود. روغن های موجود در هوا که در بدنه و فن جمع میشوند با توجه به طراحی خاص هودها به مخزن روغن منتقل می­شود.

22- سنسور هود :

بعضی از مدل های هود سنسور حساس به بو و دود دارند به طوریکه هود آشپزخانه به طور خودکار با وجود بو ودود روشن شده و عمل تهویه را انجام می دهد. البته گاهی ممکن است این سنسورها حساس شده و بی مورد روشن شود.

23- دور موتور :

دور موتور در هودها و برندهای مختلف متفاوت هست و معمولا بین 3 تا 8 سرعته هستند با استفاده از کلید تنظیم کننده دور موتور هودها که میزان قدرت دور موتور را برحسب میزان آلودگی هوا مشخص میکنند میتوانید آن را تنظیم کنید . برای آنکه قدرت مکش یک هود را آزمایش کنید، کافی است یک برگ کاغذ یا تکه ای نخ را زیر آن قرار دهید .

24- موتور هود :

موتور هودهای جدید از نوع توربینی یا حلزونی است این موتورها علاوه بر اینکه قویترند صدای کمتری نیز تولید می کنند.

25- موتور فلزی :

هودهای موتور فلزی، همان طور که از نامشان بر می آید، دارای موتوری با بدنه و پروانه های حلزونی فلزی می باشند و از کیفیت و دوام بسیار بالایی برخوردارند. متاسفانه برخی افراد به خاطر داشتن ذهنیت قدیمی و منفی، که به اشتباه در طول سالیان گذشته کسب نموده اند، این هودها را بسیار پر سرو صدا می دانند و استفاده از آن ها را، ترجیح نمی دهند، در حالی که امروزه اکثر برندهای تولید کننده هود با به کارگیری آخرین تکنولوژی ها و با استفاده از تجهیزات و قطعات مرغوب و با کیفیت، موفق به ساخت هودهایی شده اند که تولید صدای بسیار کمی دارند و حتی روشن بودنشان در آشپزخانه، حس نمی شود.  یکی از مزایای بسیار مهم آنها، حفظ همین صدای کم تا پایان عمر می باشد، چراکه پره های فلزی، در اثر حرارت و به مرور زمان تغییر حالت نمی دهند و از حالت استاندار خود خارج نمی شوند، و در نتیجه صدای غیرعادی دیگری را تولید نمی کنند. لازم به ذکر است که هودهای موتور فلزی و موتور پلاستیکی ، هیچ تفاوت دیگری به جز جنس موتور ندارند و از امکانات مشابهی بهره می برند و انتخاب آن ها، کاملا وابسته به نظر شخصی و سلیقه ی شما می باشد.

26- موتور پلاستیکی :

در مورد هودهای موتور پلاستیکی ، در درجه ی اول باید بدانید، که این هودها، نسل پیشرفته ای از هودهای به اصطلاح موتور پلاستیکی هستند که در واقع موتورشان از جنس توربو بوده و تنها از روی عادت نهادینه شده در تمام فروشگاه ها، موتور پلاستیکی نامیده می شوند. این موتورها کاملا نسوز هستند و در اثر حرارت زیاد و به مرور زمان، نه آب می شوند و نه تغییر حالت داده و صدای اضافه ای را تولید می نمایند. هودهای موتور پلاستیکی بیشتر برندها  نیز با صدای بسیار کم و نا محسوسی کار می کنند و از دوام و ماندگاری بسیاری برخوردارند. متاسفانه برخی افراد به خاطر اطلاعات نادرستی که در این زمینه دارند، این هودها را نامرغوب و کم دوام می دانند، در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و این هوده ها، کیفیت یکسانی را، با هزینه ی بسیار کم تر، برای صاحبانشان به ارمغان می آورند.

27- طلق نسوز :

طلق  ( Talc) که به صورت تالک نیز نوشته می‌شود. این کانی از هیدرات منیزیم سیلیکات تشکیل شده‌است، طبق جدول سختی موس طلق نرم‌ترین کانی است و می‌توان با ناخن روی آن خراش ایجاد کرد. ورقه‌های کوچک طلق قابل انعطاف ولی غیرقابل ارتجاع است، هادی خوبی برای حرارت نیست و هنگامی که آن را لمس می‌کنیم احساس می‌کنیم که چرب است. دارای لومینسانس اغلب سفید مایل به سبز، زرد، کرم، قهوه‌ای، سبز و آبی است. این کانی در آب حل نمی‌شود ولی بسیار کم در کانی‌های اسیدی حل می‌شود و در شعله ذوب نمی‌شود. . طلق یک کانی دگرگون است که از دگرگونی کانی‌هایی مانند سرپانتین، اولیوین، پیروکسن و آمفیبول در حضور دی‌اکسید کربن و آب تشکیل می‌شود . از طلق در صنایعی مانند کاغذسازی، صنایع کائوچو، صنایع سرامیک، روغن سر، تولید مواد چرب و روان‌کننده، تولید کابل برق، صنایع غذایی، رنگ و تولید پوشش، پلاستیک سازی، لوازم آرایشی بهداشتی، کاربردهای دارویی و ... استفاده می‌شود. در صنایع سرامیکو لعاب‌کاریاز طلق برای کنترل دمای ذوب استفاده می‌شود.

28- سوییچ فشاری :

سوییچ فشاری در برخی از مدل هودهای زیر کابینتی و شومینه ای نصب شده است که کار پنل کلیدی هود یا برد کنترل هود را انجام می دهد و برخی از کارکردهای مهم این سوییچ عبارتند از :کنترل موتور ۳ و ۴ سرعته ،کنترل لامپ ۲۲۰ ولت ،محافظت در برابر فشار همزمان کلید

29- کلید مکانیکی :

برخی از مدل هودهای زیر کابینتی یا شومینه ای دارای یک صفحه کلید مکانیکی تعبیه شده هستند که برخی از آنها این کلید در میانه ی نوار جلویی هود است و شامل چند کلید فشاری جهت روشن و خاموشی دستگاه، روشنایی، تنظیم دور موتور و میزان مکش هود است. روشنایی دستگاه از طریق دو لامپ شمعی تامین می شود که در انتهای صفحه اصلی هود قرار گرفته اند.

30- کلید لمسی :

برخی از مدل هودهای زیر کابینتی یا شومینه ای دارای یک صفحه کلید لمسی می باشند که دکمه های هود لمسی هست و با لمس انگشت از پشت یک شیشه ی 8 الی 10 میلیمتری کار می کنند . دکمه های لمسی مانیتور به الکتریسیته ی ساکن بدن حساسن و از ظرفیت خازنی بدن استفاده میکنند . معمولا داخل هود از آی سی ht45r35 استفاده میشه ، پین مربوطه توسط یک فنر به پشت شیشه هود میچسبدکه با لمس کلید تغییری در ظرفیت خازن یا مقاومت ایجاد شده و این حرکت باعث تغییر فرکانس میشود و آی سیمیفهمد که دکمه لمس شده، این آی سی شبیه میکروکنترلر هستند و کار کنترل موتور هود رو هم انجام میدهند .

چنانچه کلمه یا واژه نامفهومی در مورد هودهای آشپزخانه مشاهده کردید میتوانید در قسمت نظرات مربوط به همین مقاله ارسال نمایید تا در اسرع وقت به این لیست اضافه نماییم .

 

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*
*