نمایش: (5296)

احداث کارخانه شیرآلات قهرمان در شهر گرمی

قهرمان نیکجو مالک و مدیرعامل کارخانه شیرآلات قهرمان می باشد. این کارخانه یکی از تولیدکنندگان برتر شیرآلات در سطح کشور می باشد که در امر صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه فعال می باشد. شیرآلات قهرمان ظرفیت عظیمی برای شهرستان گرمی می باشد که بنا به گفته کارشناسان در صورت بهره برداری از این پروژه عظیم چرخ اقتصاد گرمی به جریان خواهد افتاد.
قهرمان نیکجو بدلیل علاقه به وطن مادری خود اقدام به احداث بزرگترین کارخانه شیرآلات قهرمان در روستای بیلداشی از توابع بخش مرکزی شهرستان گرمی از سال ۱۳۸۷ کرده است. نیکجو از معدود افرادی است که با اتکاء بر اراده خود توانسته به این مرحله برسد.
قهرمان نیکجو متولد ۱۳۳۴  هستم. تا ۱۴ سالگی در روستای بیلداشی زندگی کرده ام و پس از آن برای کار به تهران رفتم. تا آن جا که یادم می آید همیشه کار کرده و رزق تلاش خود را خورده ام.


از ابتدا تا احداث کارخانه:

زمان طاغوت هر روز و شب سه مرحله کار می کردم. هیچگاه خود را از کار بی نیاز نمی دیدم حتی زمانی که کارخانه خود را در تهران احداث نمودم. تمام این سرمایه و کارخانجات خود را فقط مدیون عنایت خداوند و تلاش شبانه روزی خود می دانم.
شهر گرمی وطن مادری:

گرمی وطن مادری من است. همیشه به آن تعصب خاصی داشته و دارم و از اینکه می بینم وضع اقتصادی مردمانش مساعد نیست باعث ناراحتی من می شود. هیچگاه خود را از این خاک جدا ندانسته ام.
علت جابجایی کارخانه به شهر گرمی:

 بیکاری جوانان منطقه و ضعف اقتصادی اصلی ترین دلیل من برای احداث  کارخانه شیرآلات در گرمی است. البته نباید از تلاش و کوشش مسؤلین و نماینده وقت برای تشویق بنده برای ایجاد چنین کارخانه ای در گرمی چشم پوشی کنیم.
معرفی شیرآلات قهرمان:

شیرآلات قهرمان از دهه ۶۰ فعالیت خود را به صورت مبتدی با ۲۰ نفر نیروی کاری در یک کارگاه آغاز کرد. اما با گذر زمان با افزایش قسمت های مختلف تولیدی نیروی کاری را به ۶۰۰ نفر رساندیم و هم اکنون یکی از بزرگترین کارخانه تولید شیرآلات در کشور محسوب می شویم. چشم انداز شیرآلات قهرمان گرمی نیز با اشتغال زایی ۳۰۰۰ نفر به عنوان بزرگترین کارخانه شیرآلات در خاورمیانه خواهد بود. این کارخانه در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در روستای بیلداشی در حال احداث است که تاکنون ۸۰ سوله با مساحت هرکدام ۲۵۰ مترمربع و ۵ سوله بزرگ با مساحت ۲۰۰۰ مترمربع از این پروژه احداث شده است. پیشرفت فیزیکی پروژه شیرآلات قهرمان در گرمی ۸۰ درصد بوده و هم اکنون نیز در حال تکمیل فازهای مختلف کارخانه هستیم.
آیا برای جذب نیروی کار برای شرکت شیرآلات قهرمان اعلامیه یا اطلاعیه ای صادر کرده اید؟

 بنده هیچ اعلامیه ای در رابطه با استخدام شیرآلات قهرمان منتشر نکرده ام.


و اما مختصری در ارتباط با مشکلات تاسیس کارخانه شیرآلات قهرمان:

طی این شش سالی که اقدام به احداث این کارخانه کرده ام از ابتدا تاکنون بارها خواستار تأمین امکانات اساسی شده ام اما تاکنون اقدام قابل توجه و مؤثری دیده نشده است و این باعث رنجش خاطرم شده است. بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه صرف کرده ام اما متأسفانه مسؤلین نه تاکنون در رابطه با تأمین امکانات اساسی و ابتدایی این پروژه علی رغم وعده های مکرر هیچ کاری انجام نداده اند. در صورت ادامه این روند باید این چنین پروژه عظیم را تبدیل به مرغداری و یا گاوداری بکنم زیرا مسؤلین قدر داشته هایشان را نمی دانند و حمایت از سرمایه گذاران را فقط شفاها در جلسات مکررا تکرار می کنند. اگر تاکنون از سوی دستگاه های اجرایی نسبت به تأمین امکانات اساسی اقدام میشد بدون شک تاکنون شاهد بهره برداری از این پروژه بودیم. برای بهره برداری از این پروژه نیاز است که آب و برق و گاز هرچه سریعتر به کارخانه برسد و این جز با عزم جدی مسؤلین میسر نمی شود.

وی ادامه داد: مشکل گاز کارخانه با تلاش و جدیت مسئولین به خصوص فرماندار محترم شهرستان حل شده و آبرسانی به این کارخانه نیز تا دوماه آینده به اتمام می‌رسد.

وی حمایت مسئولین شهرستان از پروژه شیرآلات قهرمان و حل مشکلات آن را قابل تحسین دانست و بیان کرد: مشکل پرداخت تسهیلات ارزی به این پروژه حل شده و مقرر گردیده تسهیلات براساس ماشین‌آلات خریداری شده از خارج پرداخت شود.

وی در ادامه با قدردانی از مسئولین قبلی و فعلی شهرستان  اظهار کرد: کسانی که ادعا می‌کنند بنده به خواست آنها در وطن خود سرمایه‌گذاری کرده‌ام؛ کذب است و اعلام می‌کنم که با میل خودم در شهرستان مغان سرمایه‌گذاری کرده‌ام و هیچ نماینده مجلسی در آن نقشی نداشته است.


رضایت مسئولین از کارخانه شیرآلات قهرمان:

خوشبختانه با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر نگرش به سرمایه گذاران بخش خصوصی انتظار می رود حمایت از بخش خصوصی تغییر یابد. شیرآلات قهرمان گرمی هم اکنون در مراحل پایانی است و در صورت تأمین آب و برق و گاز در آینده ای نه چندان دور نسبت به بهره  برداری از آن در آینده نه چندان دور اقدام خواهد شد. حمایت فرماندار فعلی از شیرآلات و حل مشکلات آن قابل تحسین است اما انتظار می رود مسؤلین استانی نیز تلاش خود را دوچندان افزایش دهند.
به عنوان حرف آخر اگر مطلبی دارید بگویید؟ در این جا دارد از زحمات تمام مجموعه شیرآلات قهرمان علی الخصوص آقای پناهی که در نبود من وظیفه رسیدگی به امور احداث کارخانه را دارد تقدیر و تشکر کنم. باید بگویم نقش رسانه در حمایت از بخش خصوصی بسیار مؤثر می باشد؛ از این رو انتظار می رود با انعکاس مشکلات سرمایه گذاران بخش خصوصی گام بلندی در کمک به آنان بردارند.

*اشتغال زائی برای نزدیک به ۳ هزار نفر
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از اشتغال زائی نزدیک به ۳ هزار نفر در کارخانه شیرآلات قهرمان شهرستان مغان خبر داد.
(سید حامد عاملی) در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان اردبیل گفت: در فاز نخست این مجموعه نزدیک به ۷۰۰ نفر اشتغال زائی خواهد بود که با تکمیل فاز های بعدی این تعداد به نزدیک ۳۰۰۰ نفر خواهد رسید.
وی محصولات تولیدی این مجموعه را عمدتا صادراتی به کشورهای خارجی دانست و تصریح کرد: این مجموعه هم اکنون با ۸۰ سوله ۲۵۰ متری و ۵ سواله ۲۰۰ متری و سایر ابنیه های ساختمانی تکمیل بوده و با استقرار تجهیزات، نسبت به راه اندازی آن اقدام خواهد شد.
وی با بیان اینکه حوزه صنعت و معدن در این شهرستان کمرنگ بوده و نیازمند توجه است، افزود: کارخانه شیرآلات قهرمان می توان نه تنها این شهرستان، بلکه شمال استان را از رکود اقتصادی و اشتغال زائی برهاند.
مالک کارخانه شیرآلات قهرمان نیز در این زمینه گفت: ما برای احداث ابنیه و تجهیزات این کارخانه بیش از یک هزار میلیارد ریال با آورد شخصی و بدون دریافت کمترین تسهیلات هزینه کرده ایم.
(قهرمان نیکجو) در گفت و گو با همشهری اظهار کرد: اولویت ما در جذب نیرو برای این کارخانه با نیروهای بومی است که به علت وضعیت اسفناک اشتغال و آمار بالای مهاجرت، گامی بزرگ در این حوزه ها ایجاد خواهد شد.
وی از راه اندازی کارخانه بتن ریزی در کنار این مجموعه خبر داد و گفت: کارخانه بتون ریزی حاشیه شیرآلات قهرمان با صرف بیش از ۱۰ میلیارد ریال سرمایه احداث شده و خوشبختانه مورد استقبال سایر تولیدی ها نیز قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: این مجموعه از سوی دستگاه های استانی برای اخذ تسهیلات ویژه به بانک عامل معرفی شده است که تاکنون موفق به اخذ آن نشده ایم و منتظر همکاری مسئولان در این زمینه هستیم.

*شیرآلات قهرمان یک ظرفیت بی نظیر برای استان 
قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت کشور گفت: شیرآلات قهرمان یک ظرفیت بی ‌نظیر برای کل استان اردبیل است که باید مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد.
(رضا رحمانی) در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که در گرمی برگزار شد، اظهار کرد: این کارخانه در فاز نهایی ظرفیت اشتغال زائی برای ۳ هزار نفر را دارد که باعث کاهش آمار مهاجرت و افزایش رونق اقتصادی منطقه می شود.
وی با بیان اینکه باید باور کنیم گرمی را اهالی همین شهرستان متحول خواهند کرد، افزود: نیروی انسانی و سرمایه دو اولویت برای توسعه هر منطقه ‌ای است که متاسفانه شاهد از دست دادن هر دو مورد در گرمی مغان هستیم.
قائم مقام وزیرصنعت، معدن و تجارت کشور بیان کرد: حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی همچون شیرآلات قهرمان وظیفه دولت است، زیر این مجموعه بزرگ ۱۰ برابر کل اشتغال زایی طول تاریخ شهرستان مغان در بخش صنعتی، ایجاد اشتغال می ‌کند.
وی خواستار حذف بروکراسی و بخشنامه های زائد اداری پیش روی سرمایه گذاران شد و گفت: هرگونه گزارشی از بی‌توجهی به سرمایه ‌گذار و ایجاد بروکراسی زائد اداری به بخش خصوصی با جدیت برخورد خواهد شد.
رحمانی از پیگیری مشکلات پیش روی شیرآلات قهرمان خبر داد و افزود: علاوه بر این مجموعه ما همه طرح های پیشنهادی سرمایه‌گذاری در این شهرستان را با جدیت پیگیری کرده و در جلسات کشوری مطرح خواهیم کرد.
این مقام کشوری گفت: هدف ما حمایت از واحدهای تولیدی راکد و نیمه تمام است و در این راه مقررات گذاشته شده برای تسهیل امور است و نه اینکه به وسیله این مقررات سرمایه‌ گذار بخش خصوصی را دلسرد کنیم.

*مجلس از طرح های مهم بخش خصوصی حمایت می کند
رئیس کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی از حمایت قاطع مجلس از طرح های مهم سرمایه گذاری بخش خصوصی به خصوص در مناطق محروم همچون شهرستان مغان خبر داد.
(عزیز اکبریان) در نشستی با مسئولان شهرستان مغان اظهار کرد: برای حمایت از مناطق محروم و طرح های آن همچون کارخانه بزرگ شیرآلات قهرمان، مجلس تلاش خود را کرده و حمایت خواهد کرد.
استاندار اردبیل در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی خصوصی قهرمان گفت: شیرآلات قهرمان نمونه بارز حمایت دولت از بخش خصوصی است که توانستیم پس از ۶ سال از آغاز احداث این مجموعه بزرگ را در قالب شهرک صنعتی خصوصی بیاوریم.
(مجید خدابخش) اظهار کرد: برای تأمین زیرساخت های اساسی این کارخانه دولت نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان هزینه کرده است که خوشبختانه هر سه زیرساخت آب و برق و گاز تأمین شده است.
وی افزد: با توجه به مشکلات اقتصادی، نبود فضای مناسب اشتغال زایی از سوی دولت و افزایش آمار بیکاری در شهرستان گرمی مغان، بهره برداری از این کارخانه ضروری است و دستگاه ها باید نسبت به این مهم اقدام کنند.
رئیس شورای اداری استان اردبیل بیان کرد: از راه و شهرسازی انتظار می ‌رود برای سهولت دسترسی این کارخانه، جاده قدیم گرمی به اردبیل بهسازی و آسفالت‌ ریزی شود.
خدابخش شیرآلات قهرمان را یکی از محورهای توسعه شمال استان برشمرد و گفت: دولت تدبیر و امید همواره بر حمایت همه جانبه از سرمایه گذار بخش خصوصی تأکید داشته است و برنامه ما نیز در منطقه به این منوال بوده است.

*منتشر شده در روزنامه همشهری

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*
*